piątek, 20 czerwca 2014

Wszechstronny olejek lawendowy

Cześć,
Zgodnie z Waszym życzeniem, przygotowałam notkę na temat różnych zastosowań olejku lawendowego :)
Dobrze, żeby w każdym domu znajdowała się buteleczka tego małego cudotwórcy, nawet jeśli jest to jedyny olejek jaki posiadamy.

Przede wszystkim dlatego, że jest on skuteczny w leczeniu oparzeń, bólu głowy, przeziębień, kaszlu jest naturalnym antybiotykiem, antyseptykiem i uwaga - antydepresantem. Uspokaja, odtruwa, wspomaga układ immunologiczny, zapobiega powstawaniu blizn. Jego zastosowań jest naprawdę bardzo wiele, zbyt wiele jak na jeden post, dlatego opiszę dokładniej tylko kilka z nich.

Bardzo ważne jest to, że olejek lawendowy, jako jeden z nielicznych olejków można aplikować nierozcieńczony bezpośrednio na skórę (ale nie doustnie!!!). Jest on również bezpieczny dla dzieci.

Na początek, to co najpotrzebniejsze w bieżącym okresie, czyli jak walczyć z małymi kąsającymi stworzeniami. 
Bardzo ważna jest profilaktyka, czyli niedopuszczenie do ukąszenia. Wiemy, że komary mogą przenosić różne choroby. Niestety ciężko jest uniknąć ukąszenia. Najlepsze co możemy zrobić to - rozpylać :) Różne są metody rozpylania, w kominku aromaterapeutycznym, jeśli nie mamy kominka możemy wykorzystać miseczki z parującą wodą. Możemy też przygotować specjalną mieszankę odstraszającą i przelać ją do zraszacza. Na stronie Ecospa, znajdziecie bardzo dobry przepis na wykonanie podobnego sprayu -> KLIK.

Komary oprócz lawendy, nie lubię również olejku tymiankowego, z mięty pieprzowej i lemongrasowego.
Ale myślę, że jeden, czy dwa wystarczą w zupełności :) 

Podobno sprzyja też jedzenie czosnku, olej czosnkowy nadaje krwi bardzo charakterystyczny zapach, który zniechęci większość owadów do pożywienia się na Was :P

A co gdy już dojdzie do ukąszenia, jak najszybciej trzeba posmarować rankę kroplą olejku lawendowego. Następnie nakładać jedną kroplę olejku lawendowego co pięć minut lub po widocznym wchłonięciu poprzedniej kropli i powtarzać tę czynność 10 razy. Ta metoda naprawdę przyspiesza gojenie ugryzionych miejsc, zmniejsza opuchliznę i denerwujące swędzenie. Stosowałam ją nawet na swojej córce, którą paskudne komary wyjątkowo sobie upodobały. I po zastosowaniu olejku przestawała się drapać. Sami wiecie jak trudno namówić małe dziecko, żeby przestało się drapać.

Lawenda jest również bardzo dobra na oparzenia pierwszego stopnia. Łagodzi ból i często zapobiega powstawaniu pęcherzy i blizn. W przypadku oparzeń oczywiście najpierw należy zanurzyć poparzone miejsce w zimnej wodzie. Dopiero później można przygotować kompres z olejków eterycznych, na zamoczoną w zimnej wodzie gazę zakrapiamy olejek. Ilość olejku zależy od wielkości oparzenia. Na małe oparzenia wystarczy jedna kropla.

A teraz moje ulubione zastosowanie lawendy, czyli to działające najbardziej na psychikę.
Bardzo przyjemnym sposobem na bezsenność, czy stres jest ciepła, kojąca kąpiel. Wystarczy do kąpieli dodać kilka kropli olejku lawendowego (6-8 kropli) i poświęcić kilka minut na zrelaksowanie się. Oczywiście jeśli macie inne olejki o właściwościach relaksujących możecie wzbogacić mieszankę wlewaną do wody. Ale nie należy przekraczać 10 kropli. Jeśli nie macie wanny, wystarczy relaksująca kąpiel. A jeśli nie macie ochoty na kąpiele, można wybrać masaż (15 kropli na 50 ml oleju bazowego). Dokładniej o technikach masażu pisałam tutaj (KLIK).

Inne olejki pomagające uspokoić się i zwalczyć stres to np. różany, ylangowy, z melisy, czy rumianku rzymskiego.
Doczytałam, że istnieją różne rodzaje i poziomy stresu i z każdym trzeba walczyć inaczej, przyznam że temat mnie mocno zaciekawił, ale nie będę już przedłużać, może innym razem..


Jeśli podobają Wam się posty o aromaterapii z chęcią przygotuję coś jeszcze. Dajcie tylko znać w komentarzach.

Kochani, jeśli planujecie zacząć stosować olejki eteryczne bardzo Was proszę o zapoznanie się z  dekalogiem aromaterapii, który znajduje się na stronie Dr Beta. To bardzo ważne! 

I pamiętajcie, prawdziwy olejek eteryczny to tylko ten w 100 % naturalny, sztuczne olejki nie mają właściwości aromaterapeutycznych.

Buziaki

PS. Podczas pisanie tego posta korzystałam m.in. z informacji zawartych w książce Valerie Ann Wordwood "Vademecum olejków eterycznych i aromaterapii" oraz "Pachnąca apteka. Vademecum aromaterapii" autorstwa Władysława Bruda i Iwony Konopackiej.

33 komentarze:

  1. Wiesz co? Przekonałaś mnie do lawendowego. Znaczy zmniejszyłaś mój opór :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poczekaj aż napiszę o poziomach stresu, jakoś mnie to zagadnienie zafascynowało..

      Usuń
  2. Nie wiedziałam, że taki olejek ma tyle wspaniałych właściwości :D No i te komary ;D ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja naprawdę opisałam tylko część, lawenda jest niesamowita! :D

      Usuń
  3. To teraz się pochwal się proszę, gdzie kupujesz taki bezpieczny olejek lawendowy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Korzystałam z dwóch źródeł i myślę, że mogę je bezpiecznie polecić, olejki ze strony ecospa.pl oraz drbeta.pl :)

      Usuń
    2. na pewno spróbuję...komary od lat mnie uwielbiają :(

      Usuń
  4. Dzięki, Kochana! :*
    Poczytam katalog, a i do postu wrócę nie raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakbyś miała jeszcze jakieś pytania daj znać :)

      Usuń
  5. Super post - chcę więcej takich bo uwielbiam olejki, na które mam specjalny kominek:)
    No i zaraz biegnę po olejek lawendowy (nienawidzę komarów!!) :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie więcej :D! Cieszę się, że trafiłam w Twoje gusta.
      Buziaki :*

      Usuń
  6. lubię zapach lawendy a jeszcze bardziej doceniam jej działanie. w tym roku na moją prośbę mama nawet lawendę zasiała, jesienią na pewno zrobię z niej saszetki zapachowe.

    OdpowiedzUsuń
  7. Olejek lawendowy jestem na tak - a czosnek no u mnie akurat sie go uwielbia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I komary nie mają mieć szans (przynajmniej nie powinny) ;)

      Usuń
  8. jeszcze nigdy nie stosowałam żadnego olejku do aromaterapii :) temat ciekawy do bliższego poznania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dopiero zaczynam go poznawać, ale przyznaję, że jestem zafascynowana :)

      Usuń
  9. O, miałam duży problem z zakupem naturalnego olejku lawendowego - niestety w zielarskich wciskali mi te sztuczne:/, a na opakowaniach naprawdę trudno się doszukać informacji.Muszę się rozejrzeć za dr Beta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jako sprawdzone źródła polecam ecospa.pl oraz drbeta.pl. Olejki Dr.Beta można znaleźć stacjonarnie :)

      Usuń
  10. Odpowiedzi
    1. Podobno jak nie odpowiada nam zapach olejku, nie powinno się go używać.

      Usuń
  11. Słyszałam tylko, że zapach lawendy odstrasza komary, a że łagodzi ukąszenia to nie słyszałam. Dobrze wiedzieć, zacznę stosować, bo mnie komary wyjątkowo lubią.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawdzone na własnej i córci skórze :) Mała kropelka potrafi zdziałać cuda.

      Usuń
  12. Ajć, że nie napisałaś o tym wcześniej :) Mnie komary kochają na moje nieszczęście. W Irlandii na szczęście komarów brak :D ale w Polsce za to zawsze jestem cała w bąblach, nie inaczej było tym razem :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marti bo Ty słodka jesteś oczywista, ja się im nie dziwię :) Fajnie że macie od komarów spokój. W taką pogodę jak teraz to prawdziwa zmora w PL, mokro i ciepło na zmianę i tak w kółko. Moja biedna Pola jest w kropki jak biedronka.

      Usuń
  13. Faktycznie dobrze mieć to maleństwo w domu.
    Nie miałam pojęcia, że ten olejek taki wielozadaniowy jest :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie :) A ja jeszcze nie opisałam wszystkiego, żeby Was za bardzo nie zmęczyć.

      Usuń
  14. W Chorwacji kupiłam butelkę olejku lawendowego, połączonego z oliwą z oliwek. Żadnej znanej marki, robiony przez tamtejszych "producentów" kosmetyków naturalnych. Natłuszcza i odżywia skórę. Pachnie cudownie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyobrażam sobie jaki to musi być piękny zapach :)

      Usuń
  15. Uwielbiam zapach lawendy i poproszę o więcej takich postów :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Przy najbliższej okazji na bank zaopatrzę się w ten olejek :) Świetny post Kasiu! Proszę o więcej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och dziękuję ślicznie :) Bardzo mi miło. Na pewno napiszę jeszcze na ten temat.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Etykiety

Aesop (1) Alba Botanica (2) Alchemia Lasu (1) Alep (1) Alessandro (2) Alterra (9) Alverd (1) Alverde (14) Aquolina (1) ARGILES DU SOLEIL (3) Aromatherapy Associates (3) Aubrey Organics (2) Auriga (4) Balea (4) BALNEOKOSMETYKI MALINOWY ZDRÓJ (1) Bath & Body Works (12) Bath Body Works (1) Batiste (9) Beauty Formulas (1) Becca (2) Benefit (3) BeYu (1) Bielenda (5) BingoSpa (5) Biochemia Urody (13) Bioderma (2) Biopha (1) Biotherm (3) Biovax (4) Blumarine (1) Body Shop (13) Bomb Cosmetics (1) Boss (1) Bumble and Bumble (1) Burt's Bees (9) Caudalie (1) Chanel (12) Chantarelle (1) Charmine Rose (13) Chloe (1) Clarena (5) Clarins (7) Clinique (13) Collistar (1) Coslys (6) Dabur (2) Dax Cosmetics (1) Delawell (2) Dermalogica (3) Dermika (1) Dior (3) Diptyque (9) Dolce Gabbana (4) Douglas (1) Dr. Hauschka (8) Ecospa (2) Ecotools (1) Ecoworld (3) Eko Spa (1) Eos (3) Erbaviva (3) Essie (16) Estee Lauder (1) evrēe (1) Farmona (4) Femi (6) Figs Rouge (4) Fred Farrugia (2) Frederic Fekkai (4) FRESH MINERALS (1) Fridge (11) Fridge by Yde (4) Gaia Creams (7) Gal (1) Givenchy (1) Glam Glow (1) Glyskincare (1) Guerlain (14) H&M (1) HAPPYMORE SKIN CARE (1) Helena Rubinstein (2) Hugo Boss (1) Hugo Naturals (2) Ikarov (3) Inglot (1) Isana (3) Joanna (2) John Masters Organics (18) Joik (6) Kallos (1) Kanebo (3) Kanu (3) Khadi (1) Kiehl's (1) Kindle (1) Kneipp (3) Korres (5) Kringle Candle Company (2) Kryolan (3) L' Occitane (5) L'Oreal (4) L'Orient (5) La Mer (1) Lancome (4) Laura Mercier (6) Lavera (1) Lawendowa Farma (1) Lierac (3) Lily Lolo (1) Lioele (2) Lirene (2) Lorac (1) Love & Toast (1) Lush (55) Mac (1) MÁDARA (3) Maybelline (2) MCMC Fragrances (1) MeMeMe (1) Model CO (2) Munio Candela (1) My Beauty Diary (2) Natural Product (1) Nature's Gate (7) Neom (1) Neutrogena (3) Nivea (3) NOAlab (4) Nuxe (7) Opi (1) Oragnique (6) Orientana (6) Origins (5) Pandora (6) Pat & Rub (33) Phenome (72) Philosophy (7) Physicians Formula (1) Phyto (1) Pierre Rene (1) Prestige Cosmetics (3) Pukka (4) Pupa (2) Queen Helen (1) Real Techniques (3) REN (5) Rene Furterer (1) Revlon (1) Rituals (1) Rituls (1) Rival de Loop (1) Sally Hansen (3) Salvatore Ferragamo (3) Sanoflore (1) Sante (4) Schwarzkopf Professional (3) Scottish Fine Soaps (1) Sephora (7) Serge Lutens (1) Shiseido (5) Siquens (3) Skin79 (1) Skinfood (1) Sleek (4) Smashbox (2) Soap & Glory (3) Stara Mydlarnia (2) Stenders (4) Sylveco (3) Synergen (2) Tangle Teezer (3) Tarte (1) The Balm (1) The Different Company (1) THE SECRET SOAP STORE (1) Tołpa (4) Tommy Hilfiger (1) Trader Joe's (2) Tweezerman (1) Über (2) Urban Decay (1) Uriage (3) Vichy (2) Vita Liberata (2) Wibo (1) Yankee Candle (13) Yasumi (1) Yoskine (1) YSL (1) Yves Rocher (6)